Shimano(504wh) VS Panasonic(630wh)

Vi i TRYE har sett på mange forskjellige sykler i det siste. Vi har snakket med mange forskjellige eksperter på mange forskjellige ting. Man får ofte meget gode svar på det man lurer på. Men hver gang vi stilte spørsmålstegn om hvor langt man kom på et fulladet batteri var det umulig å i det hele tatt få en gjetting på hvor langt f.eks et fulladet 504wh Shimano batteri tok deg. Grunnen til at vi aldri fikk noe konkret svar er jo ikke manglende kunnskap hos ekspertene. Det er enkelt å greit for vanskelig å anslå fordi det kommer an på alt for mange varierende faktorer. Det er også meget viktig å nevne at det føltes hele veien ut som Panasonic systemet gir høyere moment i tråkket i snitt en Shimano systemet og oppleves derfor mye lettere å sykle i eco mode. Og jo lengre du kan sykle i ECO mode. Jo lengre kommer du. Vi syklet 80% i eco mode. Vi byttet litt til ett hakk mer hjelp underveis, men da byttet vi helt likt.

  • Høyde og vekt på rytter
  • Luftmostand
  • Temperatur
  • Antall høydemeter du sykler
  • Grader helning på ruta du sykler
  • Teknikk hos rytter
  • Sykkelens Geometri og mekaniske effektivitet
  • Tap i bevegelige deler
  • Momentet motoren gir på når det pedal assisterer

De som husker mer fra mekanikk og fysikk timene en det jeg gjør finner nok på et sted mellom 15 og 20 tusen flere variabler.

Vi ville med denne testen ha svar på en 1 enkel ting: Hvor mye lengre kommer du på et 630 batteri kontra et 504? Kommer man i det hele tatt noe lenger ? Så forbannet simpelt. For å gjøre det mest mulig likt tok den litt lettere deleieren i TRYE på seg ryggsekken og fikk de nødvendige 7 kiloene for å matche mine 80. Vi startet helt likt. Syklet skulder mot skulder. Vi sørget for å hele veien sykle på samme modus. For de av dere som har syklet mye eMTB før vet dere allerede at de fleste motorsystemene har en eco mode, en standard/trail mode en high/boost mode og i noen tilfeller en auto mode.

Vi syklet de første 80% av turen i ECO mode og unnet oss den siste delen av turen i standard/trail mode. Med unntak av de siste 7 KM. Målet var å sykle fra Voksenåsen konferansehotell til Varingskollen skisenter igjennom marka. Vi endte opp 5 km i luftlinje fra toppen av Varingskollen skisenter. Derfra forsøkte vi litt forskjellige stier for å nå målet. Men måtte gi tapt for stier og veier med for mye snø.

Hans på en Canyon spectral ON 9.0 2019 med shimano 504wh batteri.
Simon på en FLYER uproc 4.10 2019 med Panasonic 630 wh batteri.

Stiene vi syklet på var en kombinasjon av traktorvei og snøbelagte brede skogsstier.

Jeg har en lei tendens til både å prate og skrive for mye vrøvl så under her kommer resultatene i bilder og så korte og enkle forklaringer som overhode mulig.

Shimano
Denne grafen beskriver bevegelsene som ble logget på Hans sin Norgeskart app.
Sykkelen med shimano klokket inn på 45.91 KM før den ikke ville mer. Da 80% av turen var i eco mode og 20% i trail

Panasonic
Denne grafen beskriver bevegelsene som ble logget på Simon sin Norgeskart app.
Sykkelen med shimano klokket inn på 50.54 KM før den ikke ville mer. Da 80% av turen var i eco mode og 20% i trail

For de av dere som bare var med på gjettekonkurransen for å vinne en gratis dag med valgfri sykkel og ikke er så interessert i hva vi mener vi lærte av denne testen er det ikke vits i å lese noe lengre en hit. For de som vil høre våre konklusjoner og tanker rundt forskjellene på disse batteriene les gjerne videre.

Konklusjon(er)

Dataen over impliserer at sykkelen med 630 wh batteri gikk 4.63 kilometer lengre en sykkelen med 503 wh batteri. Om man mener de ekstra kilometerne er grunnlag nok for å investere i et 630 wh batteri lar jeg være opp til hver enkelt. Men når det er sagt oppdaget vi en annen interessant forskjell på disse 2 systemene.

Samhandling mellom display og batteri
Flyer’s display snakker mye bedre med batteriet en Shimano sitt. Flyer displayet viser deg hvor mange kilometer du har igjen å sykle. Det er godt skalert i henhold til de forskjellige modusene. Kontroll systemet regner raskt om dersom du endrer modus. Det som sto i displayet så til enhver tid ut til å stemme overens med virkeligheten. Med dette mener jeg at dersom det sto at jeg hadde 45KM igjen på batteriet og jeg syklet ca 1 mil sto det 35 KM igjen. Når Flyer sykkelen var syklet tom. Var den helt tom for strøm og ga deg beskjed om at den var tom for strøm.

Shimano systemet var for å si det mildt all over the place. På et tidspunkt under turen viste displayet at man hadde 2 KM igjen å sykle mens batteriet hadde 2 streker på seg. Som vi sa over syklet vi ca 45 KM på fullt batteri. Da skal 2 av 5 streker på batteriet minst indikere 2/5*45 = 18 KM. i ECO mode skulle det indikert en enda lengre distanse. Displayet og sykkelen snakker ikke sammen. Vi har opplevd dette tidligere på andre Shimano systemer også.

Skrur seg plutselig av

Da vi hadde kommet ca 38 km indikerte Shimano systemet at det ikke var noe mer juice igjen og skrudde seg av. Kult tenkte vi da får Hans trille hjem og Simon sykle Flyeren tom. Testen er er ferdig. Men i avslappet desperasjon prøvde vi selvfølgelig å skru på Shimano systemet igjen. Da startet det opp indikerte det plutselig 20 km i eco mode. Noe som igjen er langt over det man skulle forvente at man kunne sykle når batteriet nettopp har slått seg selv av. Så Simon smalt Panasonic systemet ned i Eco og vi syklet ca 7 KM. Til Shimano systemet faktisk tok kvelden.

Dette vinter om et lite fungerende og testet kontrollsystem. Men vi har ikke gått i dybden på det og vet ikke hva det skyldes. Men skal vi tippe på noe så tipper vi at systemet ikke er godt nok programmert eller testet. Shimano systemet fungerer utmerket på f.eks speedometer og alle de andre funksjonene det tilbyr. Men på gjenværende lengde kommer det til kort. Antakelig vis bruker systemet disse beregningene til å overstyre motoren og skru den av alt for tidlig. Noe som enhver desperat syklist vil forsøke å re-starte. for så å finne ut at man hadde nok til å komme seg hjem allikevel. Men det er utrolig unødvendig og meningsløst å ha en funksjon som ikke fungerer skikkelig.

Derimot er vi meget imponert over Flyer/Panasonic når det kommer til å indikere hvor langt man har igjen å sykle. Det ser ut som de programmerte kalkulatorene snakker godt med batteriet og endrer seg fornuftig i henhold til modus og helning på bakkene man sykler.

Trenger man å oppgradere til 630 wh?
Vårt svar er nei.

Hvis vi har lært noe av denne ikke fult så vitenskapelige testen. Så er det at det er totalsystemet som har mest å si. Da differansen i effekt utgjør lite utslag i hvor langt man kom. Skulle jeg valgt kun på grunnlag av batterisystem ville jeg valgt panasonic system 10 av 10 ganger.

Men man velger ikke sin sykkel basert ene og alene på batterisystem. Dersom din drømme eMTB kun er å få med 503 wh Shimano batteri ville kg fortsatt kjøp den uten å blunke. De irriterende gale indikasjonene på displayet er kun et stort irritasjonsmoment de første gangene det skjer. Så er man vandt med det og vet at man man ikke kan stole på displayet og antakelig kommer seg hjem allikevel så lenge turen er ca 45 KM eller kortere. Det er ingen dealbreaker. Og det handler jo først og fremst om sykkelgleden. I mitt hodet er det ingen vits å ha et knallsterkt batterisystem på en sykkel man ikke liker å sykle på.

Får man en god sykkel med et godt batterisystem er det jo laaaaaaaaangt bedre enn en god sykkel med et dårlig batterisystem. Både Uprocene til FLYER og Spectralene til CANYON er knallgode lekne sykler i min mening. Og de skilles på langt flere differanser en batterisystemet. Men når det kommer til batterisystemet er FLYER sykkelen et godt hestehode forran etter min mening

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.